SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

16-05-12

DE 2e E 30 CUP RACE: OPPASSEN [!!] OP ASSEN




Op het TT circuit van Assen, vond vorige week  alweer de 2e race van het BMW E30 kampioenschap plaats. We hebben er gemengde gevoelens aan overgehouden. De avond ervoor hadden we onder droge omstandigheden ons kamp opgeslagen en de inschrijving geregeld. Daarna reisden we voor een Bed & Breakfast af naar Taarlo [10 km buiten Assen]


De volgende ochtend gebeurde datgene waar wij al bang voor waren. Dhr. P. Paulusma had het bij het rechte eind. Het regende. En niet zo,n beetje ook! Pluvius was schijnbaar héél erg jarig en trakteerde Drenthe op talloze stortbuien. Bij aanvang van de vrije training stond het circuit blank. Nou niet bepaald het weertype waar je op zit te wachten als je voor de eerste maal een voor jouw nieuw circuit betreedt!
Maar goed, je moet het er mee doen op dat moment. Ik had Dave ten overvloede meegegeven puur het circuit te verkennen en de boel heel te houden. Het was tenslotte maar een vrije training nietwaar? Het ging allemaal goed en de auto keerde heel terug naar de paddock.
De navolgende tijdtraining was iets droger, met de nadruk op “iets.”  Veel, héél véél  mannen spinden van de baan, waarbij sommigen ook schade opliepen. Ondanks een zachtere afstelling van de vering en een aangepaste bandenspanning, bezette Dave slechts P25 op de grid. Ik vond het al met al niet zo heel erg.  Onder de gegeven omstandigheden, [snertweer en je allereerste race op dit circuit] kun je beter wat verder van achteren starten voor een goed overzicht wat er in de eerste bocht gebeurt. Geen verkeerde gedachte bleek al snel.

Race 1

Regen en droog weer wisselden elkaar af tijdens de race. In de eerste twee rondes na de start, verruilden veel auto`s het asfalt voor andere types bodembedekking...... Het spanningsgehalte liep, zowel  op als langs de baan, hoog op. De regen nam toe en na zelf ook éénmaal gespind te zijn, eindigde Dave toch nog op een 20e plaats! Dat was tevens de plaats in de startopstelling voor race 2. 

Race 2

Vlak voor de race begon het droog te worden. Grote vraag was: blijft het droog en welke afstelling gebruiken we? In een adhoc beslissing werd de auto op het laatste moment op een droogweer afstelling gezet. Foute beslissing , bleek even later. De auto stond nog niet op de pre-grid voor de 2e race of Pluvius trakteerde ons op een dessert waar een openluchtzwembad mee gevuld kon worden.


Een hevige drang hals over kop te emigreren, maakte zich meester van mij..... Regen, ik kan het voorlopig niet meer zien en overweeg zelfs om m,n douchecabine voor een jacuzzi te verruilen. Alleen ruimtegebrek weerhoudt mij hier nog van.  Maaaarrrr,  we zijn nou eenmaal in Nederland en dat is "bij tijd en wijle" nu eenmaal nogal vochtig. Alleen wennen... doet het nooit.

Terug naar de race. Na enkele ronden kreeg Dave het gedrag van de auto en de baankennis in balans en onder controle. Met o.a  verschrikkelijk mooie en gewaagde uitrem actie`s, baande hij zich zelfverzekerd  een weg door het veld naar voren. Plek 22...19.... 17.  Jammer genoeg maakte het zelfverzekerde plaats voor overmoed en spinde hij enkele ronden voor het einde. Weg gewonnen plaatsen. Dat hetzelfde, nota bene in het zicht van de finish, ook de gedoodverfde meervoudig racewinnaar Ard Keff gebeurde geeft je de plaatsen niet terug,  maar zegt wel  iets over de omstandigheden. Het kostte hém de overwinning.....
Alles bij elkaar heeft de crazy race in Assen ons helaas geen hoge klassering, maar wel een berg ervaring opgeleverd. En...Dave heeft de  auto schadevrij aan de finish gebracht. Iets wat veel anderen niet konden zeggen.....
Volgende race is op 10 juni op ons vertrouwde duinencircuit in Zandvoort.
 

Klik HIER voor schitterende actiefoto`s van de race.

Klik HIER voor de onboard [Ard Keff] video van de laatste ronde,  waarin hij, na Dave te hebben ingehaald, spint in het zicht van de finish.

DE DASPE RACING ACTIVITEITEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: