SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

22-04-12

1e Race 2012: WELKOM IN DE WERELD DIE E30 CUP HEET......!!



En daar stond hij dan! Onze race E30  in de paddock van een koud maar zonovergoten Circuitpark Zandvoort. Eémalig in opvallend Hollands Rood Wit Blauw! Te wachten, op wat later een overrompelend en zinderend E30 cup debuut genoemd mocht worden....

Onze eerste racedag waar we alles nu eens zélf moesten regelen. Eerst inschrijven, daarna de technische keuring. Zaken die tot nog toe allemaal door het team van SP Support werden geregeld. Tijdens de keuring werd de auto op alle fronten goedgekeurd. Iets wat wij wel hadden verwacht, maar het blijft altijd even afwachten natuurlijk!   
Hierna was het tijd voor de vrije training.
Die ging redelijk goed. Dave reed meteen ruim 2 seconden sneller dan tijdens de allereerste training, eerder deze maand. Het leverde een nette 22e startpositie op in het imposante, veertig [!] auto`s tellende startveld.
Voor aanvang van de race hadden Dave en ik een aantal zaken duidelijk gesteld, hiervan was schadevrij finishen prioriteit nummer 1. Maar of dat ging lukken...?  

Explosie

Vanaf het pitdak bekeek ik [Hans] de start en ik moét zeggen: imposant gezicht hoor, veertig grommende BMW`s klaar om de strijd met elkaar aan te gaan. Daartussen, midden in het veld, Dave in de rood/wit/blauwe “nieuwkomer.” In dit veld waarvan een deel al een paar jaar het klappen van de zweep kent, moest hij zich staande gaan houden....
Ik probeer mij voor te stellen wat er door zijn hoofd heen gaat op dat moment. Verdedigen of aanvallen, afwachten of uitremmen? Maar ja....echt veel tijd voor keuzes heb je niet in een 12 rondjes durende explosie. Want dat is een race in de E30 klasse!

Het licht gaat op groen en dan verdwijnen ook in één keer alle zenuwen. Daar heb je domweg geen tijd meer voor! Veertig bolides denderen richting Tarzan. Al het andere geluid om je heen, verstomt. Je hoort alleen nog maar die denderende massa, je voelt het geluid door je lichaam trillen. Vlák voor de Tarzan, blokkerende remmen, rokende en piepende banden. Autos gaan dwars. “Laat je niet gek maken, heel houden Dave”, klinkt het in m,n achterhoofd. Rustig aan...hoezo rustig aan [?] this is racing! Dave`s zenuwen maken plaats voor vechtlust en ook nu weer, zoals zo vaak, doet hij iets wat ik niet verwacht. Hij zet de BMW aan de rechterkant langs enkele andere deelnemers en begint op dat vuile gedeelte te remmen...... even heb ik de intentie mijn blik af te wenden, maar hij wordt vastgehouden door het beeld van die éne op het vuil remmende auto. Onze auto. Maar hij redt het. Gewoon erlangs, net zo makkelijk.... Althans zo lijkt het, want ik weet dat er in die kuipstoel in de auto een man zit die handen en voeten nodig heeft om de boel in het rechte spoor te houden. Maar hij flikt het, totdat..... vlak voor hem [zoals later die dag vaker zou gebeuren] een auto spint! Remmen, uitwijken, terugschakelen shi... misschakelen en dan toch nog erlangs. Natuurlijk wel nadat een stuk of wat wagens hem dan alweer gepasseerd zijn. Wat volgt is een race waarin hij zich middels enkele bloedstollende gevechten een weg terug naar voren baant om uiteindelijk op een 22e plaats [schadevrij] te finishen!

2e Manche

Bij de start van de 2e manche denk je inmiddels ongeveer te weten wat je te wachten staat. Het blijft echter een race, waarbij van alles door iedereen binnen 12 rondjes uit de kast getrokken moet worden. En hoe. De race mond uit in een waar crashfestijn onder de concurrentie! Tijdens spannende gevechten elimineren veel rijders zichzelf. In de Gerlachbocht ontwijkt Dave ternauwernood twee spinnende deelnemers, waarna hij zijn weg vervolgt. Daarna volgt een soort slalomrace, waarbij auto`s als pilonnen fungeren... Uiteindelijk finisht hij wederom schadevrij  op een 26e positie.

Alles bij elkaar kunnen wij terugkijken op een mooi E30 debuut. We zijn absoluut niet teleurgesteld voor zo,n eerste keer, maar ook zéker nog niet tevreden. Want dat er méér in de auto zit, is absoluut gebleken! Uit de afstellingen is nog een heleboel voordeel te halen en als rijder en auto straks helemaal op elkaar afgestemd zijn dan......
Wordt vervolgd!!

Klik HIER voor de fotos

HET E30 DEBUUT WERD MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: 

 
"WE MAKE IT SHINE"