SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

15-12-11

SAKERTEST, ZEKER EEN SUCCES!!



Redelijk wat nachten waarin je de slaap niet goed kon vatten, verstreken tussen ons bezoek aan de Sakerfabriek twee weken terug en de test.
Maar afgelopen maandag 12 december was het dan eindelijk zover op Circuitpark Zandvoort. En het maakte indruk.
Saker? Wat ons betreft mag het zeker komend seizoen!


Op vrijdag voorafgaand aan de test, werd ik door Jeroen Flipsen van Saker gebeld. Even vreesde ik dat vanwege de slechte weersvoorspelling het hele gebeuren afgeblazen zou worden. De reden van het telefoontje was echter een andere. “Of we ipv 15.00 in de middag,  `s morgens vroeg aanwezig konden zijn. Dave kon dan de spits af bijten.”
Uiteraard was dat voor ons geen enkel bezwaar, hoe eerder hoe beter!!

Daar stonden we dan, vrijdagochtend  7.00 op een inmiddels tot leven gekomen paddock. Vroeger zou je op een doordeweekse dag nog geen verdwaald konijn tegengekomen zijn op dat tijdstip. Tegenwoordig zijn er complete teams, die van de racerij hun beroep gemaakt hebben druk bezig met trailers uitladen en pitboxen inrichten. Wij waren in ieder geval niet de eerste aanwezigen.
Even later liepen wij Herbert Boender en Jeroen Flipsen van Saker tegen het lijf, die melden dat de trailer met een minuut of twintig zou arriveren.
Dat was dan ook het geval. Nadat het gevaarte achteruit tegen de pitbox geparkeerd was en de laadklep open ging,  drong het goed tot ons door dat je hier met een professioneel team te maken hebt. Ieder heeft zijn taak en de pitbox werd gaandeweg ingericht. De auto`s werden middels de tot “luxe lift” verheven laadklep uit de trailer gerold.

Het hele gebeuren leek sterk op de beelden die je tijdens een uitzending van RTL GP in de F1 paddocks  ziet.
Dave had zijn jeans inmiddels omgeruild voor de brandvrije Alpinestars overall en begon nu toch licht nerveuze trekjes te vertonen. Voor een buitenstaander niet waarneembaar, maar als vader herken je die trekjes. [hmm, heeft ie toch nog iets van mij...]
Inmiddels was Rudolf Meijer, Nederlands Kampioen in de Sakers Challenge afgelopen jaar, ook gearriveerd en maakten wij kennis. Hij nam Dave onder zijn hoede die dag.

Een diep gegrom gaf aan dat de motor van de auto werd gestart, teneinde deze op bedrijfstemperatuur te brengen. Dave mocht zich eerst naast Rudolf op de bijrijdersplaats laten zakken, om nog wat inside information over de bediening van de Saker te krijgen. Na door de engineers in de gordels gesnoerd te zijn, werd het tijd voor een aantal instructierondjes. Tijdens deze sessie liet Rudolf Dave zien wat de do`s and dont`s van deze volbloed racewagen zijn.
Daarna brak het moment aan om zelf achter het Momo stuurtje te kruipen. Na wederom nog wat instructie`s, ging de vleugeldeur dicht en bracht Dave de 270 pk sterke bolide in beweging. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet heel even moest slikken. Het moment maakte diepe indruk op mij.
Na een gewenningsrondje kwam de Saker de volgende ronde volgas  [+/_ 240 km p/u] over het rechte eind langs. Wow! Dat gaat voor oog en oor echt hard en ziet er heel, heel indrukwekkend uit. Dat het aan boord van de Saker ook indrukwekkend moest zijn, spreekt voor zich!

Bij terugkomst in de pits ging de vleugeldeur al snel open, want de temperatuur loopt in de smalle cockpit zowel bij mens als machine hoog op! Dave had na het uitstappen [of moet ik zeggen, ontstijgen?] even tijd nodig om alles door te laten dringen en weer op aarde te landen. Toen ik hem daarna naar z,n ervaring vroeg, waren de superlatieven niet van de lucht! De saker blijkt ondanks z,n agressieve uiterlijk een vergevingsgezinde auto te zijn. Door de combinatie van een nog wat nat circuit, achterwielaandrijving en 270 pk, brak de auto snel uit. Dit was volgens Dave echter zo mooi en redelijk makkelijk te corrigeren, dat het erop leek of je in je eigen “ietwat tammere auto” reed. Ook het schakelen ging zeer soepel, alleen de 5e versnelling moest hij redelijk ver naar rechts inschakelen Iets waar hij overigens van  tevoren door Rudolf op gewezen was. De remmen zijn echt onvoorstelbaar. Uiteraard wil je de auto weer in dezelfde staat teruggeven als je hem meegekregen hebt, dus begin je daar al vroeg mee. Te vroeg naar je zin merk je na een paar rondjes. De vertraging van de Tarox remmen op de geventileerde remschijven is ongehoord en nodigen uit om veel later op het pedaal te trappen dan tijdens de instructie gevraagd werd. Maar ja, zoals gezegd moet de auto weer netjes terugegeven worden he? En terecht natuurlijk!
Als het aan mij ligt zou ik nog lang doorgaan met schrijven over deze ervaring, maar dan krijgt het boekvorm en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het was al met al een ongelooflijke ervaring met maar één minpuntje. Zelf mocht ik slechts toekijken. [iets wat ik overigens wel met veel plezier gedaan heb!]

Diep onder de indruk verlieten wij aan het eind van de dag het circuit. Op naar huis en terug naar de realiteit. Want inmiddels ben ik alweer druk met de zaken voor komend seizoen bezig, met als prioriteit het sponsorbudget rond krijgen natuurlijk!
Mijn eigen race, die tegen de klok.......

Tot slot een woord van dank aan de heren van Saker die ons de kans geboden hebben kennis te maken met deze racewagen pur sang van Nederlandse bodem.
Herbert, Jeroen en Crew, heel erg bedankt en hopelijk tot op de grid!

Met vriendelijke Racegroet,

Hans Spelde

Klik HIER om foto`s van de test te bekijken!!
BINNENKORT OOK ONBOARD BEELDEN VAN DE TEST

DE SAKERTEST WERD VOOR ONS MOGELIJK GEMAAKT DOOR: