SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

29-05-11

ZOLDER: SPANNING TOT NA DE FINISH! EERSTE PUNTEN 2011 BINNEN!


Na de teleurstellende “race”op Zandvoort werd het hoog tijd voor spannende actie. Nou, die kwam er tijdens de 2e race welke plaats vond op de omloop van Terlaemen in Zolder [B].

DE VRIJE TRAINING

Zoals in de previeuw al te lezen was, maakte Dave zijn debuut op Zolder. We spraken af dat het eerste deel van de training gebruikt zou worden om het circuit te leren kennen. Dave houdt van technische circuits, wat Zolder ook is. Wel, dat leren kennen was dan ook snel gebeurd, want binnen een half uur zette hij een 2.04.782  op de klokken! Helemaal niet slecht voor een eerste kennismaking. Een tijd die goed geweest zou zijn voor een 5e plek op de startopstelling. Maar ja, een vrije training is nu eenmaal geen kwalificatie.

DE KWALIFICATIE

Gezien Dave de snelste van de drie rijders in de vrije training bleef, werd besloten dat hij ook de kwalificatie voor zijn rekening zou nemen. Hierin werd duidelijk wat veranderingen met een auto doen.
Met nieuwe banden en een volle tank, kreeg de wegligging  een totaal ander karakter en kwam hij niet verder dan een voorlaatste plaats op de startopstelling. Balen dus.

DE RACE

Dat je daardoor niet bij de pakken neer moet gaan zitten, bewees Mark bij de start die hij voor zijn rekening nam.
Meteen na het vallen van de vlag opende hij de aanval en verbaasde vriend en vijand door binnen no time door te stoten naar P4!  Dit toonde meteen het huidige potentieel van de auto. Wat een verschil met de eerste race! Niet veel later verhoogde hij de feestvreugde door zich op P3 te nestelen!  Dat er nog meer in zat, werd bewezen toen hij korte tijd op P2 lag. Een lichte vorm van euforie diende zich bij mij aan. En dat is nu net wat je niét moet doen bij een mechanische sport. Dit werd pijnlijk duidelijk nadat Meshach het stuur overnam en meteen in z,n outlap de vermissing van de 4e versnelling over de boordradio meldde. Sh.... Een klein beetje paniek diende zich aan en ik kreeg visioenen van een uitvallende Seat. Geheel tegen mijn race-natuur in, voelde ik een drang om naar huis te gaan. Zoals altijd won mijn race-natuur het gelukkig en bleef ik.
Na snel overleg werd besloten door te rijden met de overgebleven versnellingen, daar een “bakwissel” geen optie was. Zonder 4e versnelling verder dus en hopen dat die geen navolgers kreeg. Dat gebeurde niet en wat bleek, op Zolder kun je nog goed mee komen zonder 4e versnelling! Langzaam aan raakten de rijders gewend aan het gemis en werden nette rondetijden neergezet. Hoofdzaak is dat je de auto zo weinig mogelijk “wringing” in de bochten geeft en zo veel mogelijk laat rollen. De meeste bochten op Zolder worden overigens in drie genomen, dus dat kwam goed uit.

Langzaam maar zeker vochten ze zich een weg naar P7 en tegen het einde van de race werd beslag gelegd op P6! De auto gedroeg zich perfect en er waren geen andere problemen. Tόt Dave het stuur voor het laatste deel van de race over nam en de stinttijd [rijtijd] roet in het eten leek te gaan gooien. [Iedere rijder moest minimaal 20 min. per stint rijden].
Doordat de race gefinished wordt met de eerste rijder die de 500km vol maakt, kun je de stinttijd lastig inschatten. Als Dave niet aan die 20 min. zou komen, zou dat een terugplaatsing in de uitslag betekenen en dat kost punten die we zo hard nodig hebben.

Wat volgde was een spannende apotheose .Of zoals de Engelsen zo mooi zeggen: “A Stunning Finish!”
Dave kwam net vόόr de af te vlaggen winnaar over start./finish en moest dus nog één ronde. Hij wist dat de stinttijd misschien nét niet gehaald zou worden en besloot een tactische zet te doen. Hij reed in die laatste ronde achterop het circuit [uit het zicht van de wedstrijdleiding, want het mag wel mààààr... ze worden er niet vrolijk van] niet sneller dan 60-80 km om aan z,n tijd te komen.
Toen hij na afloop de pitstraat in reed kreeg hij een reprimande van de wedstrijdleiding, hij had die laatste ronde niet mogen rijden want hij was al gefinished [?] Als zodanig zou dan ook de stinttijd niet gehaald zijn. Dag 6e plaats, dag punten!

Het liep echter anders af.
Ik had onbewust een vooruitziende blik toen ik een foto maakte van het moment dat de auto over de streep kwam. Altijd leuk voor later tenslotte, toch? Een actie die onbedoeld bewijsmateriaal opleverde....
Met de foto waarop hij zo,n 30 meter vόόr de af te vlaggen winnaar over de finish rijdt, gingen we richting wedstrijdleiding. Die kon niet anders
dan ons in het gelijk stellen [pffft] en alsnog vielen de 6e plaats, trofee en punten ons ten deel!
Ik zeg: een verschrikkelijk mooie en zeker spannende racedag, waar er meer van mogen volgen!!  Alleen dan wél met alle versnellingen .....

Hans

KLIK HIER VOOR FOTO`S VAN DE RACE!

Onze speciale dank gaat uit naar sponsors Michel Bresser van Almere Classic Cars en Yuri Dijkstra van Primera The Saloon. Zij hadden de reis naar Zolder ook gemaakt en naast dat zij genoten van die dag, hebben ze ook waanzinnig mooie foto`s van de race voor ons geschoten. [Zie het foto album]
Heren, nogmaals hartelijk bedankt!.

Onze 6e plaats werd mede mogelijk gemaakt door: