SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

17-04-11

RACE 1 2011: "WHEN THE FLAG DROPS..."


Ditmaal begin ik  mijn verslag voor de verandering onderaan en neem u een stukje mee naar het einde van onze eerste racedag in 2011. Waarom? Omdat het einde ditmaal het beste deel is.
Een verslag van een racedag om snel te vergeten.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar als ik een drukke dag achter de rug heb, neem ik altijd even de tijd om alles de revue te laten passeren. Dat schept rust en duidelijkheid. In dit geval echter, vind ik geen van beiden....
De uitspraak van onze hoofd engineer:  "Tja, dit hoort ook bij racen" galmt na in mijn hoofd terwijl ik  de boulevard op rijdt. Richting huis, in mijn eigen Seat die het wél doet. Waarom deze wél, denk ik........ Soms is het leven hard..


DE AANLOOP:
Bijna de race niet gereden door onvoldoende sponsors. Op het allerlaatste moment gered door nieuwe sponsors. Super! Geweldig!
Een auto, die na de crash van vorig jaar weer helemaal herbouwd is en dus tiptop moet zijn.
Een rijder die zich een winter lang tien slagen in de rondte heeft getraind naar een optimale conditie.
H- E- L- E- M-A-A- L goed!  De avond voor de race vol trots snel de namen van de nieuwe sponsors op de auto aangebracht.  Er kon wat ons betreft eigenlijk niets meer mis gaan.
Hoe anders zou alles lopen...

RACEDAG:
09.10 uur. Kort na aanvang van de ochtendtraining kwam de auto alweer binnen. Rijder meldt: “Geen vermogen.” Een korte maar duidelijke boodschap aan de monteurs. Hoofdrekenen is niet mijn sterkste kant, maar deze optelsom was snel gemaakt.
TDI + geen vermogen = turboprobleem schiet er door m,n hoofd. Helemaal goed helaas!  Auto de pitbox in, kap open, motorruimte bedekt met monteurs.
Motor aan de laptop, foutmelding, sleutelen, resetten, auto weer de baan op. Twee lange, alles behalve snelle ronden. Auto weer naar binnen. Weer aan de stekker. Conclusie: turbo definitief overleden.....
In allerijl wordt een andere turbo geregeld. Drie kwartier verder, auto de baan weer op en na twee rondjes weer naar binnen. Kap weer open. Alles wat binnen het technisch denk- en en doevermogen van de monteurs ligt, wordt uit de kast gehaald.

12.30 uur. Het veld rolt ondertussen, tot mijn grote ergernis zonder Seat # 67, naar de startopstelling. Stress onder de motorkap, geen motor meer te zien, alles weer bedekt met monteurs. Kapotte onderdelen vliegen door de pitbox,  nieuwe worden supersnel gemonteerd.
12.50 uur.Het veld begint aan de opwarmronde. De motor van # 67 wordt weer zichtbaar. Monteurs weg, gereedschap wordt ijlings weggehaald, auto zakt weer en ....motor start.
Er moet vanuit de pitstraat gestart worden. Vervelend, maar altijd beter dan niet starten, denk ik positief. Met een “ik hou m,n hart vast”gevoel, sla ik alles gade vanaf het dak van de pits.

13.00 uur. De rode lichten gaan uit en de meute is onderweg!
Onze Seat sluit, samen met een golf die ook z,n dag niet heeft, aan vanuit de pitstraat. Niet de ideale start, maar gestart! Helaas is de vreugde van korte duur. Na drie ronden de rode lantaarn te hebben gedragen is het afgelopen voor Seat # 67.

13.30 uur. Daar sta je dan, verloren in de pitbox. Een kapotte auto,een ochtend waanzinnig hard sleutelen en dan al na drie ronden uit de allereerste race van dit seizoen.
Drie fu.... rondjes. Oh, wat had ik u graag een  spannend en smakelijk verslag van de race voorgeschoteld.
Ik kan u dan ook niet zeggen, hoeveel moeite het kost dit verhaal “op papier" te zetten. 
But then again: "This is racing also, isn`t it?"
"When the flag drops, the bullshit stops," is ook zo,n oeroud Engels racegezegde. Daar wordt dan echter wel de finish- en niet de startvlag mee bedoeld....

De uitspraak van onze hoofd engineer: "Tja dit hoort ook bij racen" galmt nog steeds door mijn hoofd als ik thuis arriveer die avond. Met een gevoel van totale onvrede ga ik richting bed.
Ik hoop en weet vrijwel zeker, dat ik u na de volgende race een mooier menu voorschotel.

Met vriendelijke Racegroet,

Hans

Ondanks het verloop, ben ik er toch in geslaagd een foto-impressie van de dag te maken. KLIK HIER om deze te bekijken. 

Onze race activiteiten worden mede mogelijk gemaakt door: