SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

31-07-14

10 JAAR DASPE RACING DEEL - 2



Dit keer ga ik terug naar onze allereerste autorace in 2009 op Circuitpark Zandvoort. Dave kwam in die race aan de start met een door SP Support gerunde Seat Ibiza 2.0 TD. Hiermee reed hij races om de gecombineerde Seat  Ibiza/ VW Golf - Endurance Cup, welke  destijds bestond uit meerdere 4- 6- en 8 – Uurs races.
De eerste stap vanuit de kartsport naar de autosport, bracht uiteraard enige vorm van nervositeit met zich mee, dat zult u begrijpen. Hoewel het zowel in de kart -als autosport erom gaat, zo snel mogelijk een circuit te ronden, is het toch op diverse punten anders. Vergelijk het een klein beetje met: van je toch al snelle opgevoerde brommer op een motor overstappen.
Daarnaast zit je ook ineens ‘opgesloten”  in een auto en heb je dus veel minder zicht op bijv. ideale lijnen. Je moet in je spiegels kijken, ipv je hoofd omdraaien om te zien of er iets achter je zit. Je moet ook ineens schakelen ipv alleen maar gas geven en remmen.....  Anders dus.  En o ja, tel daar nog even bij op dat Dave [afgezien van de licentiedag] tijdens de training op raceochtend, pas voor de tweede maal in een raceauto stapte! Een detail, maar toch.... Alles bij elkaar, gaf het wel een beetje reden tot nervositeit, toch?
Maar goed, niet zeuren, we wilden racen tenslotte!!
En als je dan toch in het diepe springt, dan maar meteen goed! Het team besloot, en passant, dat Dave het spits af mocht bijten en de start voor zijn rekening mocht nemen in het uit 60 auto`s tellende veld.
“ Dan heeft ie dat ook maar meteen gehad”  concludeerden zij enigzins laconiek. Want gevoel voor humor hebben ze, die autosporters..........


Gordels en stoel nog even bijstellen en starten.......

Het was flink mistig en de baan op veel stukken hierdoor nog vochtig. Oppassen geblazen dus want je legt zo “op je bek”, zoals dat in vakjargon heet….  Crashes waren dan ook flink aan de orde. Dave liet ze gelukkig voor wat ze waren en deed er niet aan mee. Finishen in je eerste race, genoot zijn prioriteit die dag!!
Hoewel het ietsje anders is liet Dave, net als in de kart,  zien met een nat circuit goed overweg te kunnen. Hij handhaafde zich prima in het middenveld en gaf na zijn stint het stuur over aan teamgenote Natascha Koolen. Een dame met redelijk wat race ervaring, echter niet genoeg tijdens deze race, zo bleek al snel.……


...Golf boorde zich met een slordige 140 km in onze Seat....

Bij het geven van groen licht na een “Code 60” situatie [ meestal na een crash, waarbij het hele veld niet mag inhalen en 60 km p/u moet rijden tot de rotzooi opgeruimd is] lette ze niet goed op en hield 60 km aan toen er groen licht gegeven werd. Een wel oplettende VW Golf coureur die bij groen wel vol op het gas ging, had hier niet op gerekend en boorde zich net over de Hunserug met een slordige 140 km vol in de langzaam rijdende Seat, waarna hij enkele malen over het moede hoofd rolde. Gevolg:  een Golf die per direct naar de schroothoop kon emigreren en een zwaar gehavende Seat met een in shock verkerende Natascha. Beide rijders waren gelukkig ongedeerd en dat was de hoofdzaak!
Ieder nadeel heeft zijn voordeel aldus een bekende oud-voetballer. In dit geval was het voordeel, dat het een Endurance race betrof. Als er iets gebeurt heb je, in tegenstelling tot een sprintrace, tijd om de boel te repareren. Binnen drie kwartier was de complete linker voorwielophanging vervangen en kon de auto [het koetswerk hier en daar voorzien van wat overmaat Hansaplast] weer op pad met rijder nummer drie, Mike v/d Vecht achter het stuur.

 

Dave bracht tenslotte na de laatste wissel, de zwaar gehavende auto veilig en wel over de eindstreep en nam daarmee zijn eerste finishvlag in de autosport voor zijn rekening!! Uitgeput, maar een enorme berg racebagage rijker, konden we terugblikken op een bijzonder debuut. Want dat was het……

DE DASPE RACING ACTIVITEITEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: