SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

27-06-14

E 30 CUP RACE 20 JUNI: OVER REGEN, ZON, NIEUW RUBBER EN OUD IJZERDRAAD......


Nieuws


Foto: Thomas Bakker Fotografie

 


"Als ik zeg dat de afgelopen periode van begin tot eind iets meer dan spannend was, lieg ik er geen woord aan."

De aanloop

De aanloop naar deze race, was een beetje een teken aan de wand. Begin dit seizoen was een nieuw merk rubber verplicht gesteld, de DNRT Interstate band. Uit diverse hoeken kwam de bewering dat het een Nankang fabricaat was en gezien de resultaten [ruim  1 sec. trager dan de Toyo`s], bekruipt mij het angstige vermoeden, dat dit op waarheid berust. In ieder geval kostte het mij drie weken om dit “wonderrubber” bij de enige [verplichte!] leverancier, in handen te krijgen! Na veel telefoon- mail- en sms verkeer, kon ik ze uiteindelijk donderdagmiddag voor de race ophalen. Officiële oorzaak: de fabriek kon niet leveren……..
Enfin snel opgehaald en donderdagmiddag [samen met de “nieuwe” eveneens verplicht gestelde Hawk HT 10 “plus orange” remblokken], gemonteerd. Met deze blokken is onze sponsoring door officieel importeur Hawk remblokken.nl  overigens onbedoeld tot een eind gekomen. Deze kan ze niet leveren, omdat de blokken officieel niet bestaan volgens de fabriek. [merkwaardig.....]

Eind van de middag was het tijd om de door Diks autoverhuur ter beschikking gestelde bus op te halen, teneinde de aanhanger met BMW erachter te plakken. Debacle nummer volgend: de BMW wilde niet starten! Het leek een defecte brandstofpomp. Nader onderzoek leerde echter dat het slechts een kapot relais betrof, waardoor de pomp geen stroom kreeg! Gelukkig had sponsor garage De Auto-Maten die op voorraad, waarmee het euvel vrij snel verholpen
was.
Vrijdag ochtend zes uur richting circuit en aldaar een mooi plekje voor het spul gezocht. Daarna naar de keuring, waar de BMW weer zonder problemen doorheen kwam.

De training
De eerste rondjes met de nieuwe banden leerden al snel dat het moeite ging kosten om een knappe tijd te realiseren. Spontaan onderstuur en achter uitbreken bij het geringste beetje gas. Zelfs in bos uit het rechte eind op brak de auto van achteren weg. Wat een progressie! In combinatie met de immer wat agressieve
Hawk HT 10 remblokken blokkeerden de banden ook nog eens extra snel bij het aanremmen van sommige bochten. Spectaculair dat rokende rubber, maar qua tijden schiet je er geen donder mee op. Nadat door het spontaan afbreken van de uitlaatophanging deze compleet over het circuit stuiterde, zat er niet meer dan een 30e tijd van de 42 deelnemers in, balen!
Na controle bleek de linkerachterband ook nog eens dermate door de uitlaat beschadigd, dat deze vervangen moest worden…… Een goed begin is……
Nieuwe uitlaatsteunen waren niet voor handen, dus  improviseren maar. Onze buren en nog enkele racevrienden die te hulp schoten, wisten  hier raad mee. [Bedankt nogmaals, mannen!]
Met oud ijzerdraad en nog enkele alternatieve wondermiddelen, werd de boel provisorisch “gerepareerd.” Goed genoeg om twee races te overleven, zo bleek na afloop!



Race 1

Een blik op weer.nl leerde dat er tijdens race 1 hooguit wat spetters te verwachten waren. Hoe anders werd de realiteit! Eenmaal op de startgrid begon het te druppelen, wat na twee rondjes ontaarde in een stortbui tot aan de finishvlag! En dat allemaal natuurlijk zonder regenafstelling….. Voor Davey niet zo,n probleem, want hij is een absolute regenrijder! Hij passeerde dan ook snel zo,n 8 auto`s zonder veel moeite. Tussen de overige 42 rijders zaten echter wat mensen, die minder gecharmeerd zijn van nattigheid. Na enkele ronden viel de te verwachte klapper dan ook. Op het rechte eind aquaplaneerden [op het water zweven] twee wagens  waarvan er één, na frontaal de vangrail te hebben getoucheerd, tegen het aanstormende veld in op de baan terugstuiterde. Iedereen kon hem gelukkig ontwijken en er volgde een safetycar situatie. Nadat alles opgeruimd was, volgde code groen waarop Dave
iets te laat reageerde. Hij werd hiervoor direct afgestraft en door twee auto`s ingehaald! Later pakte hij deze plaatsen wel weer terug en finishte uiteindelijk op een 24e plek.



Race 2

Deze werd voor de verandering verreden onder zonnige omstandigheden en harde gevechten. Gestart vanaf de …positie, bleek al snel op droog racen met het nieuwe rubber “keihard werken” was. [zo omschreef Davey na afloop] Keihard werken om de auto op de baan te houden. Het is eigenlijk te vergelijken met rijden op nat, maar gaat uiteraard een stuk harder en dat dan ook nog eens zonder stuurbekrachtiging! Je bent eigenlijk constant aan het corrigeren om er niet vanaf te vliegen. Op zich al een zware klus en als je dan ondertussen ook nog wat auto`s van je af moet slaan die je willen passeren……. Want daar gaat dit spelletje uiteindelijk om! Na het nodige trek- en duwwerk finishte Dave op een 27e plaats in. Eind goed, al [bijna] goed, want we zullen, net als vele anderen een compromis in de afstelling moeten zoeken t.o.v. de nieuwe banden…….

Volgende Race: Super Race Weekend 15 en 16 augustus. Wederom op Circuitpark Zandvoort.

Klik HIER voor alle foto`s van de race
[Foto`s: RacingArt &More en Thomas Bakker Fotografie]

ONZE RACE ACTIVITEITEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: