SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

07-10-13

RACE 5 ASSEN: DE VERLOSSING!



De koptekst oogt misschien licht dramatisch, maar voor ons gevoel is het de enige juiste benaming voor de race in Assen. In een  seizoen waarvan de laatste twee cijfers van het jaartal hun betekenis lieten gelden, was dit onze eerste probleemloze race. Een verlossing dus.......

Eindelijk een racedag zonder technische malheur. Daar hadden, we in ons permanente gevecht met de techniek dit jaar, lang op gewacht.
Na een mooi 2012 seizoen, waarin we bijna alleen maar progressie boekten, waren we in de stellige overtuiging top 10 te rijden dit jaar. Een probleem met de brandstoftoevoer echter, brak ons al vanaf race 1 op. Vanuit dit probleem ontstond een serie races, waaruit Shakespeare [ware hij nog in leven geweest] redelijk wat stof voor nieuwe drama`s had kunnen distilleren.... Later in het jaaroverzicht meer hierover.
Het enige wat ik nu graag wil, is u een positief verslag brengen. De 5e race in het kampioenschap zal voor ons, ondanks een ietwat povere klassering, de boeken in gaan als een feest!
Assen, het eerste verslag van 2013 wat ik met ongelooflijk veel plezier en een goed gevoel geschreven heb.

Assen, een snel circuit waar Davey vorig jaar voor het eerst reed. De zeer barre weersomstandigheden destijds, bleven ons dit jaar bespaard. Het was weliswaar zwaar bewolkt, maar droog!!
Na het vervangen van de BDP sensoren tijdens de vorige race, [uiteindelijk hét euvel van alle sores afgelopen jaar] hadden we, gekweld door een leegrakende schatkist, niet meer getraind of getest. Tijdens die allerlaatste race van het Super Race Weekend, had de motor ons weliswaar niet in de steek gelaten maar toch was er nog die spanning in Assen.....

Na ons nieuwe onderkomen te hebben opgezet, werd de motor gestart en warm gedraaid voor de vrije training. Deze verliep  probleemloos!
Enige “nadeel” voor ons, was dat Dave hier nooit op droog gereden had en dat is op het snelle Assen toch even wennen. [Er zijn bochten bij als “de Ramshoek” die je vol in vijf met ongeveer 180 km p/u moet nemen, wat ongeveer hetzelfde is als de eerste keer een vrije val maken met parachutespringen. Even slikken dus....] 
Zo,n enkele training op droog, is dan ook te kort om een goede afstelling te vinden en snelle tijden neer te zetten.

RACE 1
Na wederom een van z,n superstarts uit de kast getrokken te hebben [zie de video], pakte Dave zo,n vijf plaatsen. Die gingen echter weer verloren in De Strubbenbocht [bocht 4] toen een auto uit de groep voor hem spinde en er chaos ontstond bij het ontwijken hiervan. Auto`s waren niet alleen op, maar ook naast het asfalt te vinden. Gedurende de race zette die “trend” zich voort en werd er door de diverse gladiatoren aardig wat schade gereden. In het korte tijdsbestek van zo,n sprintrace, wordt het dan moeilijk om verloren terrein weer terug te winnen in de arena. Niettemin kreeg Dave het vertrouwen in de auto terug en dat uitte zich in diverse tenenkrommende mooie gevechten, waarbij ik af en toe voor het plaatwerk vreesde. Zeker toen hij bij tempo 180 op het rechte eind, een schijnbeweging van een opponent pareerde, waarbij ik toch duidelijk meende plaatwerk te horen kreunen. Nou beschik ik over een rijke fantasie, zoals u wellicht al opgevallen was en viel die laatste gedachte daar gelukkig ook onder.
Uiteindelijk finishte Dave op een 25e plaats.


......chaos in de strubbenbocht na de start.......

Na afloop van race 1 werden alle auto`s naar het Parc Ferme geleid voor een vermogenstest op de rollenbank. Geweldig!! Dit hadden we binnenkort namelijk bij een tuner  willen laten meten, alleen hadden we daarvoor weer in de toch al bijna lege buidel moeten tasten. Uitslag van deze meting is inmiddels in ons bezit en daar kunnen we wat mee.

 
RACE 2
Ook nu was er duidelijk weer sprake van progressie. O.a. doordat Dave de Ramshoek nu wel enkele malen volgas nam! Vervolgens liet hij zich in bloedstollende gevechten van zijn beste kant zien en maakte moves, waar ik tegenwoordig alleen nog maar in een diepe slaap van droom. Het was puur genieten!! De snelheid zat er goed in en, zoals gezegd, het vertrouwen was zichtbaar terug! En evenals na race 1, kwam ook nu de BMW weer ongeschonden uit de strijd.
Zelden hebben we ons dit seizoen gelukkiger gevoeld, dan na afloop van deze racedag. En dat allemaal dan ook nog despijt een tijdstraf van 10 sec. die ervoor zorgde dat we  vijf plaatsen teruggezet werden in de uitslag. Oorzaak? Dave had in z,n enthousiasme en strijdlust, vier maal het heilige der heilige van Assen [het kunstgras] overreden tijdens gevechten. Alsof je op die momenten niets anders hebt om op te letten. Maar goed, regels zijn regels....    

Resumé:
1. De klassering was weliswaar niet hoog, maar dit was verklaarbaar.
2. Dave heeft met goede gevechten laten zien dat auto en rijder weer terug op nivo zijn en dat is op dit moment het allerbelangrijkst......
Wij gaan vol goede moed richting de volgende race op Circuitpark Zandvoort 18 oktober, waar u uiteraard, zoals gebruikelijk, van harte welkom bent!!

Klik HIER voor foto`s van de race.

Klik HIER voor de video [vanuit #352] van de start met de chaos in de Strubbenbocht.
[Let op Dave`s snelle start en opmars door het veld, rechts van de camera-auto ]

DE DASPE RACING ACTIVITEITEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: