SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

23-08-13

SUPERRACEWEEKEND: OVER EEN IJZERSTERKE REGENRACE EN EEN OPGELOST PROBLEEM....



Het SuperRaceWeekend op Circuitpark Zandvoort, was wat ons betreft in meerdere opzichten geslaagd. Niet alle uitslagen waren zoals we ze graag zouden zien, maar alléén al het ijzersterke optreden van Davey in de verregende tweede race was er één die ik voor geen goud had willen missen. Een opsteker die we mentaal erg goed konden gebruiiken.

Toegegeven, we hadden véél meer van dit seizoen verwacht dan tot nog toe bereikt is.
Met het verstrijken der jaren heb ik echter geleerd, altijd het positieve uit dingen te distilleren en daar lering uit te trekken. Zo ook uit de dwars liggende techniek die ons dit jaar flink parten speelt en waar we niet altijd direkt een oplossing voor vonden. Maar soms gaat alles zoals het gaat en is alles zoals het is. Veel dingen kun je sturen in het leven, maar niet alles. Racen blijft een mechanische sport, waar techniek spelbreker kan zijn. Voldongen feit is echter dat we wél doorgegaan zijn en dat er, mede dankzij garage de Marken en Tim Tuning, wél progressie geboekt werdt!
Een verslag van het afgelopen raceweekend.

DE RACES

Om ook maar meteen met positief nieuws te beginnen, zelden heb ik zo genoten van een regenrace en een rijder die daarin de boel zo goed onder controle had. Dat mag gezegd worden. Ik was blij en tegelijk wéér verbaasd over wat Dave uit de kast trekt, als Pluvius z,n favoriete spelletje speelt en de hemelpoort wijd open zet.

Nee, Ik zeg niét dat hij het hélemaal van mij heeft, maar in zijn kartjaren nam ik Dave όόk als het sneeuwde mee naar het circuit om te trainen. Werd mij in het begin niet altijd in dank afgenomen, maar ik had vroeger zelf ook op die manier perfect geleerd je kart onder controle te houden bij een wat “minder stroef”  wegdek. Hij begon het al snel ook leuk te vinden en te beheersen.

Door een combinatie van niet ingerubte banden en een [als gevolg van het overvolle raceprogramma] zéér korte kwalificatie, zat er voor deze race niet meer in dan een 25e startplaats in het 36 deelnemers tellende startveld. Maar in die positie zou snel verandering komen........
Meteen na zijn inmiddels beruchte snelle start , deed Dave wat hij moest doen. Alsof er nooit een spatje regen gevallen was, remde hij vόόr de Tarzanbocht kaarsrecht enkele deelnemers uit. Wat daarna volgde was een uitermate spannende race, waarin veel rijders moeite hadden hun auto op de soms spekgladde baan te houden. Hoewel ik hem inmiddels vertrouw onder deze omstandigheden, hield ik toch m,n adem in. Regen en een veld van 36 auto`s die allemaal naar voren willen. Dan kun je problemen verwachten natuurlijk, want één en één blijft tenslotte toch twee.
De spins en uitstapjes naast de  baan waren dan ook niet te tellen. Dave trok zich van dat alles niets aan en toonde een wagenbeheersing van grote klasse tijdens de zes ronden durende  “ontwijk en inhaalslag” die hij voerde. In die zes ronden ging hij als een warm mes door de boter en wist hij maar liefst tien deelnemers te verschalken. In de laatste ronde maakte hij helaas een verkeerde inschatting, toen hij in bos uit het rechte stuk op, ruimte gaf aan een koploper die hem op een ronde zette. Dave zag twee van zijn opponenten  eveneens voor een deel van de koplopers aan.... Die maakten hier en passant dankbaar gebruik van en passeerden hem op de finishlijn. Pijnlijk, maar “shit happens!”
Een 17e plaats, in wat voorlopig toch onze mooiste race van het jaar genoemd mag worden, werd zijn deel! Het woord “als” mag dan vaak omstreden zijn, maar “als” het een normale race van 12 ronden geweest zou zijn, dan......

De voorlaatste race verliep iets minder, doordat het inmiddels bekende brandstofprobleem toch weer de kop op stak. Natuurlijk hadden we het probleem niet terzijde geschoven en waren we verder gegaan met analyseren. Nu na het vervangen van de brandstofpomp het probleem terug was, was het vervangen van enkele sensoren de volgende stap. Waarom we niet eerder alles vervangen hadden? Als je meerdere onderdelen die mogelijk de oorzaak kunnen zijn in één keer vervangt en het probleem zich weer  voordoet, weet je nog de mogelijke oorzaak niet.....

Goed, tussen race 3 en 4 de sensoren dus vervangen en... ja hoor, de auto liep de hele laatste race goed. Gestart vanaf de bijna laatste plaats op de startgrid, was er echter met deze ook weer korte raceafstand geen eer te behalen en heeft Dave de race als test gebruikt. En met positief resultaat!
Met dit laatste in het achterhoofd, gaan wij op 25 september met goede hoop richting  Assen voor de volgende race!!

Klik HIER om spectaculaire foto`s van de race te bekijken!

 

Hierbij willen wij nog even alle mensen bedanken, die tijdens het SRW langs geweest zijn en ons een hart onder de riem hebben gestoken. Bedankt! Naast gezellig  was het ook hartverwarmend!!


DE DASPE RACING ACTIVITEITEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: