SPONSOREN

All Dots http://www.almeredezeweek.nl almere veertje Racing Art & More Banner Banner Banner Banner hawk performance brakes

Ook sponsor worden?

12-07-13

WINST EN VERLIES OP ZOLDER....



Alle ingredienten voor een goede race waren aanwezig. Een verbeterd chassis, een gezonde dosis strijdlust en er was zelfs een club supergemotiveerde Almeerse supporters naar het Belgische circuit van Zolder afgereisd om ons te steunen!! Wat kon er nog mis gaan.......

Alleen het meerdere malen voorgekomen brandstofprobleem zat ons nog niet helemaal lekker, dus wilden we daar nog even naar laten kijken.
Aangezien Tim Tuning bij een race in Le Mans aanwezig moest zijn en pas later naar de race in Zolder kwam, konden we niet bij hem terecht. Gezien we altijd een dag eerder richting Zolder gaan en we er zo goed als langs reden, was het plan opgevat even bij BMW racespecialist Bas Roos in Oss te remmen.
Lang verhaal kort, Bas is drie uur bezig geweest benzinetoevoer- en druk op verschillende plaatsen in het systeem te meten, maar kon geen onvolkomenheden vinden.

Als zodanig gingen we alsnog met een goed gevoel verder richting Zolder. Na het inschrijven en keuren, hebben we met de aanwezige supporters gezellig getafeld op het dakterras van Hotel Restaurant De Pits. Deze ligt boven het rechte eind, waar vandaan je een geweldig uitzicht over het circuit hebt.
Na een door de warmte wat mindere nachtrust [of was het nervositeit?], waren we de volgende ochtend alweer vroeg op het circuit aanwezig. Tijdens de vrije training wierp het verbeterde chassis direct vruchten af!  De auto voelde, op een beetje overstuur na, goed aan. Dit werd deels veroorzaakt door de nog wat lage baantemperatuur om negen uur `s ochtends.  Zodra de temperatuur stijgt en er wat meer rubber op de baan gelegd wordt, ontstaat meer grip en verdwijnt dit ongemak. Voor de zekerheid werden de achterdempers nog wat bijgesteld, om het overstuur te verminderen. Tijdens de tijdtraining was de baan al warmer en reed Dave meteen al in het derde rondje liefst  twee [!] volle seconden sneller dan vorig jaar. Het brandstofprobleem leek ook niet echt meer aan de orde, dus we waren positief gestemd.........

Race 1
Eén van Dave`s sterke punten is een snelle start. Ook nu ging hij er direct als een speer vandoor en direct al voor bocht één passeerde hij enkele auto`s. Het tempo lag hoog, gezien hij in de daarop volgende rondes ook snel op de auto`s voor hem inliep.
Helaas pakte het anders uit dan wij in gedachten hadden. Vlak voor het einde van de race stak opnieuw het brandstofprobleem de kop op.
Door het inhouden van de motor viel Dave steeds verder terug. Omdat het probleem zich anders manifesteerde dan de vorige keer, [o.a. ploffen van de motor op het rechte eind]  zocht Dave de pits op teneinde evt. motorschade te voorkomen. Er werd naarstig gezocht naar de oorzaak van het probleem, maar deze werd niet gevonden. In een poging te proberen nog punten te vergaren, werd na overleg met Marcel van Tim Tuning toch besloten in race twee te starten. Ditmaal met een volle tank omdat dat eerder dit jaar als noodoplossing werkte.  

Race 2
Wederom was Dave razendsnel weg en vrijwel direct ontsponnen zich meerdere spannende gevechten. Helaas kwam ook nu de pechduivel om de hoek kijken en kreeg de motor wéér kuren in één van de laatste rondes. En weer moest Dave vόόr het vallen van het zwart wit geblokt de auto richting pitbox sturen, waar de desillusie bij iedereen zichtbaar aanwezig  was......

Hiermee eindigde ons Zolder avontuur iets anders dan we ons voorgesteld hadden. Voor ons gevoel hadden we er alles aan gedaan om competatief aan de start te komen in Zolder en even leek het daar ook op.....
Autoracen is meestal mooi en spannend, maar soms ben je aan de beurt zoals dat heet. Het blijft een mechanische sport waar je af en toe met hardnekkige problemen te maken krijgt. Maar ook dan gaat het om winnen. Het overwinnen van het probleem.
Zelfs professionele hulp kan er in sommige gevallen een harde dobber aan hebben. Maar goed, we blijven optimistisch, problemen zijn er nog steeds om opgelost te worden! De motorkap gaat er weer af en wij gaan net zolang door met zoeken, tot het probleem boven water is. En dan wel liefst voor het einde van het seizoen, Heer.....

KLIK
HIER VOOR DE FOTO`S

Volgende race:  16,17 en 18 augustus op Circuitpark Zandvoort.

DE DASPE RACING ACTIVITEITEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: